Novosti

17. veljače 2025.

Maestro Schiff svirkom, komentarima skladbi i duhovitošću oduševio dupkom pun Lisinski na čak trosatnom koncertnom druženju

Prvi solistički recital u Lisinskom jednog od najvećih pijanista svijeta, Sira Andrása Schiffa, u subotu je bio sjajno primljen, ali i pomalo netipičan.
 
Maestro je dopremio svoj klavir neobične boje, program se nije znao unaprijed, a o svakoj je skladbi Schiff najprije nešto i sam publici rekao. Program se nastavio razgovorom s tim velikim umjetnikom koji je vodio još jedan umjetnik, hrvatski kornist svjetskoga ranga Radovan Vlatković, na radost mnogobrojnih slušača - velikim dijelom mladih.
 
Beč i srednja Europa imaju zaista posebno značenje za Sira Andrása Schiffa. Program subotnjeg koncerta gradio je oko velikog Johanna Sebastiana Bacha, s kojim započinje svaki svoj dan. Bacha je povezao s Bečkim klasičarima – Josephom Haydnom, Wolgangom Amadeusom Mozartom i Ludwigom van Beethovenom te još jednim Bečaninom, Franzom Schubertom.
 
Na vlastitom glasoviru - unikatu
Osim toga, maestro je svirao na svom glasoviru Bösendorfer Concert Grand 280VC - Vienna Concert, proizvedenom upravo za njega također u Beču. Taj je glasovir na svim koncertima maestrove turneje pa je tako stigao i u Zagreb. O Schiffovu posebnom odnosu prema instrumentu svjedoči i boja mahagonija moćnoga glasovira, koji je s 280 cm šest centimetara duži od „klasičnog“ glasovira koncertnih dvorana, Steinwaya D-274.
„Jeste li ikad vidjeli crnu violinu?“, reći će o izvanjskoj boji instrumenta, samo napola u šali, veliki umjetnik: „Crni klaviri izgledaju poput ljesova!“
Taj mađarski pijanist, dirigent, predavač i jedan od najzanimljivijih promicatelja klasične glazbe u svijetu, koji od 1978. godine živi u Londonu i Salzburgu (državljanin je Ujedinjenog Kraljevstva), u Lisinski se vratio nakon šest godina. Kako ne običava najaviti program, držeći da je to teško odrediti daleko unaprijed i da je spontanije najaviti ga na licu mjesta te prokomentirati skladbe koje izvodi, sa zanimanjem se čekalo što je maestro pripremio.
 
Program kao iznenađenje
Bile su to, u svojevrsnim parovima:
- Bachova arija iz Goldberg varijacija i njegov slabo poznati mladenački Capriccio – Haydnova Sonata u g-molu
- Bachov Ricercar a 3 iz Glazbene žrtve – Mozartova Fantazija u c-molu
- Bachova Kromatska fantazija i fuga u d-molu i Beethovenova Sonata u d-molu (Oluja)
Nakon stanke, na redu je bila Schubertova Sonata u G-duru.
Prije svakog djela Schiff je na engleskom, bez prijevoda, najavio i objasnio skladbu koju će izvesti. Za vrijeme koncerta u dvorani je bila takva tišina kakvu ne pamte ni dugogodišnji stalni posjetitelji. Dobro su se mogla čuti i nježna pianissima, upravo na granici čujnosti.
 
O maestrovoj knjizi 
A u razgovoru s umjetnikom, koji je prema njegovoj izričitoj želji vodio naš proslavljeni kornist i njegov osobni prijatelj Radovan Vlatković, pijanist i drigent govorio je uz ostalo o svojem klaviru, o tome kako bira repertoar i o svojoj knjizi Glazba dolazi iz tišine. U njoj opisuje svoj život, odnos prema glazbi, ali i odbojnost prema represiji komunizma, antisemitizmu, rasizmu, netoleranciji i autoritarnosti (odbio je nastupiti u Austriji dok je u Koruškoj vladao Haider i u Mađarskoj pod Orbanom, čiji je žestoki kritičar).
 
"Bez isforsirane originalnosti"
Glazbena kritičarka Alenka Bobinsky u emisiji Hrvatskoga radija Sedam dana glazbe izrazila se u superlativima o Schiffovu koncertu u Lisinskom. Pohvalila je njegovu spontanost, jednostavnost i prirodnost te istaknula da je njegova snažna glazbena osobnost u službi glazbe koju svira, uvijek nastojeći biti što bliže skladateljevoj ideji. U njegovu muziciranju nema teatralnosti ni velikih grimasa, ali ni isforsirane originalnosti – ničega što se u suvremenom pijanizmu prečesto smatra poželjnim, istaknula je.
 
„Umjesto ispraznog virtuoziteta, András Schiff pružio nam je dubinu, ljepotu i sadržaj i darovao nam samu glazbu.“
 
„U sve luđem i mračnijem svijetu, András Schiff nas je oplemenio, a to je dar koji treba primiti s velikom zahvalnošću.“ (Alenka Bobinsky, Sedam dana glazbe)
 
foto: Tomislav Jagar