Novosti

20. listopada 2025.

Publika samo što nije zaplesala Škotske plesove!

Pravu euforiju u subotu je u Lisinskom izazvao Škotski kraljevski nacionalni orkestar s dirigentom Thomasom Søndergårdom i solistom Francescom Piemontesijem na glasoviru. Prije koncerta predstavljen je novi CD s djelima Dore Pejačević, snimljen također u Lisinskom.
 
O CD-u jednostavnog naziva Dora govorili su ravnateljica Lisinskog Nina Čalopek, pijanistica Martina Filjak, čelistica Monika Leskovar te Sanda Vojković u ime izdavača Croatia Recordsa. Nosač zvuka snimljen je 4. ožujka 2023., na koncertu iz ciklusa Lisinski subotom, u sklopu Festivala Dora Pejačević.
 
Na CD-u i Dorino pismo suprugu
Na CD-u su Dorine Minijature za violinu i glasovir, vokalne skladbe, Trio za violinu, violončelo i glasovir u C-duru op. 29 te – Dorino oproštajno pismo suprugu Ottomaru Lumbeu, koje je pročitala glumica Zrinka Cvitešić. Izvođači na CD-u su i violinist Andrej Bielow te mezzosopranistica Martina Mikelić.
A u 19.30 je uslijedio koncert ciklusa Lisinski subotom s više nego uglednim gostima, u sklopu njihove dinamične europske turneje, koja se već idući dan nastavila u Belgiji.
Počelo je Prvim koncertom za glasovir i orkestar u d-molu Johannesa Brahmsa, koji će simpatični maestro Piemontesi idući mjesec snimiti s Gewandhaus orkestrom u Leipzigu (nedavno je snimio Brahmsov Drugi glasovirski koncert).
Na ovacije publike, još razmjerno mladi pijanist svjetske reputacije odsvirao je dodatak: treću od Četiri studije, op. 4 poljskog skladatelja Karola Szymanowskog.
 
Simfonija koja priziva gajde
Poveznica sa Škotskom došla je u drugom dijelu: Škotski orkestar odsvirao je, a što drugo nego Škotsku simfoniju Felixa Mendelssohna Bartholdyja, točnije, njegovu Treću simfoniju u a-molu. Njezin škotski karakter najočitiji je u virtuoznom drugom stavku, s jednostavnom temom koja podsjeća na melodiju gajdi i karakterističan škotski ritam, kako je navela u programskoj knjižici Bojana Plećaš Kalebota, koja je vodila i razgovor s umjetnicima.
Potom se maestro Søndergård, Danac, s pozornice obratio publici izrazivši svoju ljubav prema Škotskoj, „toliku da se i vjenčao u kiltu“. S orkestrom je dvorani poklonio prvi dodatak: Farewell to Stromness engleskog skladatelja Petera Maxwella Daviesa.
A zatim je uslijedio pravi vatromet: škotski tradicijski plesovi u aranžmanu skladatelja Christophera Goguha (inače prvoga hornista Škotskoga kraljevskog nacionalnog orkestra), u kojima je i dio orkestra pljeskao u ritmu, što je oduševljeno prihvatila cijela dvorana. Samo što nije zaplesala!
 
„Neki prsti su mi gudači, neki puhači“
„Užitak je svirati u ovoj dvorani“, rekao nam je već u prolazu maestro Piemontesi, a na sjajno posjećenom razgovoru s umjetnicima u predvorju objasnio je da Brahms u teškom Prvom koncertu i glasovir tretira – simfonijski.
„Neki prsti su mi violine i viole, neki puhači, a neki čela i kontrabasi...“, u šali je, ali s dozom istine kazao pijanist.
 
Lisinski dio velike europske turneje
Maestro Søndergård, glavni ravnatelj i glavni gostujući dirigent Orkestra, otkrio je da im je zagrebački koncert osmi na turneji koja je obuhvatila i Pariz, Ljubljanu, a već dan nakon Lisinskog na redu je bio Antwerpen.
„Da, vrlo raznoliki programi i tri različita solista s nama na turneji“, potvrdio je na upit o težini turneje, „što je zaista vrlo naporno“.
Unatoč umoru i dirigent je bio vrlo raspoložen i priznao da su mu i Brahms i Mendelssohn s godinama sve draži. On je i umjetnički ravnatelj Orkestra iz Minnesote, pa je 12 tjedana u sezoni u Americi, a desetak u Europi, objasnio je i dodao da s Francescom Piemontesijem surađuje već dva desetjeća.
 
Mentor i sugovornik – Zagrepčanin Brendel
Švicarsko-talijanski pijanist potom je govorio o njegovu sudjelovanju u dokumentarnom filmu Alkemija glasovira, snimljenom lani, koji je režirao Jan Schmidt-Garre. Tijekom godinu dana snimanja, Piemontesi je razgovarao s nekim od vodećih svjetskih izvođača, uključujući svojega mentora, ove godine preminulog Alfreda Brendela, austrijskog pijanista rođenog u Češkoj.
„Maestro je u djetinjstvu živio i ovdje, u Zagrebu“, s radošću je podsjetio Piemontesi. „Snimili smo taj film jer sam godinama dobivao razna pitanja o tome kako mi pijanisti doživljavamo glazbu, ali i svoj instrument, od njegovih zvukova i boja, pa sve do njegova oblika!“
 
Natjecanja su ipak važna!
Potom je odgovorio i jesu li natjecanja važna, s obzirom na to da je i sam bio laureat mnogih:
„Svakako! Naravno da odluke žirija nisu uvijek pogođene, ali u većini slučajeva jesu, što pokazuju i pobjednici, koji obično dugo traju u pijanizmu i dostignućima opravdaju nagrade.“
Maestro Søndergård na kraju je opisao planove u bliskoj budućnosti, koji uključuju i mnoge koncerte u Škotskoj, koja ima mnogo izvrsnih dvorana, rekao je i još jednom zahvalio „vrlo toploj“ zagrebačkoj i hrvatskoj publici u Lisinskom.
 
 
foto: Boris Ščitar