Nina Čalopek preuzela je ovu funkciju u 2023., a zasad je pokrenula niz projekata na koje je ponosna; uskoro će na pozornici naše najveće koncertne dvorane zasjati i brojna svjetski poznata imena, piše Ana Šoda u Gloriji.
Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog jedan je od najljepših prostora u Hrvatskoj. U ovom veličanstvenom ambijentu kroz više od 50 godina na pozornicu su stale svjetski priznate zvijezde poput Tine Turner, Luciana Pavarottija, Leonarda Bernsteina, Nicka Cavea, Stinga i Elle Fitzgerald, a 1990. ugostila je i omiljeno natjecanje, Eurosong. Koliko god nastup bio doživljaj za izvođače, još je veći doživljaj za samu publiku koja već desetljećima vjerno dolazi u najveću koncertnu dvoranu u Hrvatskoj.
Iza programa naše najveće koncertne dvorane posljednje dvije godine stoji Nina Čalopek (42), diplomirana muzikologinja, koja je funkciju ravnateljice preuzela s velikim planovima i ambicijama koje uspješno provodi s velikom odgovornošću i poštovanjem prema dvorani.
"Dvorana Lisinski je dijamant vrlo složene strukture – s mnogo rubova i bridova koje treba svaki dan pomno održavati, brusiti i čistiti. Javnost vidi samo onaj, mogla bih reći, centralni, najveći dio tog dijamanta koji je vezan uz program, te možda djelomično i one segmente koji ga okružuju, a koji se tiču samog izgleda Dvorane. No, u Dvorani ima još jako puno ne toliko vidljivih, potpornih segmenata, a sve mora dobro funkcionirati kako bi i program na van izgledao kako treba. Zadovoljna sam. I to upravo jer mi se čini da sam podigla razinu ‘sjaja‘ svih tih različitih strana, i skrivenih i neskrivenih", kaže ravnateljica dvorane koja je pozornica svjetskim zvijezdama svih glazbenih žanrova.
50 godina prijateljstva
Dan Dvorane tradicionalno se obilježava 29. prosinca, a ove su godine pripremili bogat program povodom slavlja 50 godina prijateljstva i suradnje sa Zagrebačkim gradskim kazalištem Komedija. Tako će se u Maloj dvorani u 17 sati održati cabaret Zagrepčanke i statičar, dok će u 20 sati u Velikoj dvorani biti svečani koncert na kojemu će publika moći čuti poznate arije iz legendarnog Gubec-bega, Ljepotice i Zvijeri i slavnih Jadnika.
"Koliko je Dvorane, toliko je i suradnje s Kazalištem Komedija. Svega par dana nakon što je Dvorana otvorena, a na taj datum, 29.12., obilježavamo Dan Dvorane, već u siječnju iduće, 1974. godine, igra Jalta, Jalta. Pripremili smo i prigodnu izložbu, a počasno članstvo Dvorane ove godine pripast će, nažalost posthumno, Alfiju Kabilju i Karlu Metikošu, te divi hrvatske glazbene scene Josipi Lisac", ističe Čalopek.
U ove dvije godine rada nijednom nije u dvorani bila samo dio publike, dodaje, pa su tako njezini dojmovi uvijek pomalo iščašeni i umrljani profesionalnim očekivanjima, a najzadovoljnija je s koncertima za koje zna da su očarali publiku ili pak ponudili novo iskustvo.
"Takav je bio nedavni koncert sjajnog Ede Maajke i Jazz big banda HRT-a ili pak naša uspješnica, opera za djecu Regoč, koju je sad već pogledala većina djece zagrebačkih škola. Nevjerojatno iskustvo bilo je i na prvom izdanju našeg novog festivala Zagrebačko glazbeno proljeće, kada smo dvoranu pretvorili u veliko kino na čijem se platnu prikazivao Nosferatu, remek-djelo nijemog filma, a kojeg je na našim impozantnim orguljama pratio Francuz Baptiste-Florian Marle-Ouvrard, na čiji zvuk baš nitko nije ostao ravnodušan", prisjeća se ravnateljica koja je pokrenula niz projekata koji su Lisinskom donijeli novu programsku notu i raznovrsnost.
Projekti koji pune Lisinski
Među njima su i ciklus komorne glazbe Lisinski da camera, uvijek dupkom pun, Zagrebačko glazbeno proljeće koje će se u svojem trećem izdanju vrtjeti u međuprostoru odnosa glazbe i poezije, te Glazbeni piknik posvećen najmlađima, publici koju grade i educiraju.
U planu su i novi projekti, a neki su već i u procesu realizacije, objašnjava Čalopek. Jedan od njih je novi projekt za mlade koji rade u suradnji sa Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije, u sklopu ravnateljičine ideje da je potrebno napraviti ciklus koncerata koji će predstaviti svojevrsnu glazbenu lektiru.
"Neke su ideje vezane uz veliku Beethovenovu 200. obljetnicu 2027. godine. A za neke ideje je možda bolje da se nikada ni ne ostvare. No, trenutno mi je zapravo mnogo važnije raditi na kvaliteti i na održivosti onih projekata koje smo već pokrenuli – kao Lisinski srijedom", govori ravnateljica o programu koji je otvorio vrata jazzu i world musicu te eksperimentalnijoj i avangardnijoj glazbenoj sceni.
U planu su i novi projekti, a neki su već i u procesu realizacije, objašnjava Čalopek. Jedan od njih je novi projekt za mlade koji rade u suradnji sa Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije, u sklopu ravnateljičine ideje da je potrebno napraviti ciklus koncerata koji će predstaviti svojevrsnu glazbenu lektiru.
U fokusu samog programa su ljudi - publika, ali i glazbenici, umjetnici s kojima svakodnevno surađuju, govori, kao i zaposlenici, organizatori i prijatelji dvorane. Tako, ističe ravnateljica, cilj nije posvetiti se samo jednoj publici. Kao primjer daje i djecu, koja na koncerte ne dolaze sama, pa su i raznovrsne dobne skupine zapravo mnogoslojno povezane.
Osoba od balasta
Ravnateljica Čalopek opisuje se više kao osobu od balasta, nego od balansa, s bogatim, ispunjenim i zanimljivim životom u kojemu uživa u svemu do maksimuma. Sve to dijeli i sa svojom obitelji koju čine suprug Boris i sinovi Dan i Ivano, pa svi zajedno uživaju u radosti i promišljaju izazove. Oni znaju kad joj je teško, kad je tužna i umorna, ali i kad je zadovoljna. "Sve je to moj život i oni su važan dio u obje njegove polutke, i privatnoj i poslovnoj", govori ponosna mama koja je uspjela svoju ljubav prema glazbi prenijeti i sinovima.
Obojica idu u glazbenu školu i trenutačno istražuju različite glazbene stilove, pa se na njihovim playlistama nalazi svašta - od Beatlesa i Konstrakte, do Johna Cagea. U posljednje vrijeme pak najviše slušaju Ode to My Family od The Cranberries, koje su dečki nedavno otkrili.
Svoju ljubav prema glazbi Čalopek je otkrila kao djevojčica, kad su joj posebno važni bili glazba i ples. "Voljela sam biti u prostorima izvedbe, u kazalištima, koncertnim dvoranama. Ta posvećenost, mir, koncentracija bili su mi bliski. A onda sam igrom slučaja upisala glazbenu školu i od tog trena moj je život zauvijek obilježila glazba. Od tada za mene više nije bilo druge opcije", prisjeća se i otkriva da osim što svira klavir, posebno voli i pjevati, pa su karaoke njezina skrivena strast, uz ples zbog kojeg smatra da je u nekom bivšem životu bila plesačica. Ili će to tek biti u nekom narednom.
Ana Šoda / Gloria