Novosti

25. travnja 2025.

Spoj tanga, glazbe Anda i jazza 30. 4. uz Jazz okestar HRT-a, Mirona Hausera i čudesnog Javiera Girotta

Uoči koncerta u Lisinskom na Međunarodni dan jazza u 20 sati, razgovarali smo s Mironom Hauserom – umjetničkim voditeljem Orkestra HRT-a te solistom na sopran–saksofonu, svjetski priznatim Argentincem, Javierom Girottom.

Uz Girottove skladbe, koje su spoj argentinskog etna i tanga s jazzom, publika će uživati u djelima domaćih skladatelja „s okusom latino glazbe“: bit će to argentinski valcer Mire Kadoića, kubanski danzón Mirona Hausera i skladba Bembé Zlatka Černjula, poznata iz špice kultne emisije Vrijeme je za jazz

Rođen u argentinskoj Cordobi 1965. godine, taj skladatelj, aranžer i pedagog te virtuoz na saksofonu, klarinetu, flauti i andskim tradicionalnim puhaćim instrumentima,  poznat je po jedinstvenom kombiniranju jazza i argentinske glazbe. U glazbu ga je uveo djed s majčine strane, glazbenik, koji se kao vrlo mlad doselio iz Italije u Argentinu.
 
Kakva je glazba koju skladate?
- Ravnopravno ispreplićem tango i argentinsku tradicijsku glazbu s jazzom, koji za mene znači improvizaciju u kojem god stilu svirao ili skladao. U mojoj glazbi je mnoštvo melodija koje svatko može razumjeti. To nije tehnički teška glazba, čovjek je lako može i pjevati, pa je publika jako dobro prihvaća – kaže umjetnik.
Nakon što je diplomirao magna cum laude (s gotovo savršenim ocjenama) na američkom Berklee College of Music, Girotto je surađivaoje s nebrojenim velikim glazbenicima ali i simfonijskim orkestrima, osnivao ansamble i svirao u prestižnim svjetskim dvoranama. Samo sa svojim kultnim sastavom, Aires Tangom, objavio je 15 albuma.
 
Prvi ste put nastupili s Jazz orkestrom HRT-a 2016. godine u MSU-u u Zagrebu...
- Bilo je to nevjerojatno iskustvo! Hrvatske glazbenike s kojima sam svirao odlikuje visoka kvaliteta, a najvažniji mi je bio divan ljudski odnos s njima – ne štedi pohvale glazbenik.
 
Od tada datiraju veze koje su dovele do ovog koncerta, ali i idućega, 6. svibnja u Budimpešti.
- Iz hrvatskog veleposlanstva u Mađarskoj pozvali su naš orkestar na ovogodišnji Jazzfest Budapest i to zajedno s talijanskim glazbenicima jer su sve zajednički organizirala oba veleposlanstva – objasnio nam je Miron Hauser.
- Kako je Javier podrijetlom Talijan, odmah sam se sjetio fenomenalnog koncerta s njim iz 2016. i logično je bilo da, budući je koncert u Budimpešti samo nekoliko dana nakon ovog u Zagrebu, odsviramo isti program – dodao je dirigent.
 
A Jazz orkestar HRT-a jedini je profesionalni jazz-orkestar u Hrvatskoj. Osnovan prije gotovo 80 godina, jedan je od najdugovječnijih big bandova na svijetu. Punih 30 godina vodio ga je Miljenko Prohaska, a od sezone 2019./2020. umjetnički voditelj je trombonist, dirigent, skladatelj i aranžer Miron Hauser.
 
Javiera Girotta upitali smo na kojim instrumentima će nastupiti u Lisinskom.
- Samo na sopran-saksofonu, možda s malim uvodom na queni, tradicionalnoj andskoj fruli.  Ali uvjeren sam da će slušatelji u dvorani uistinu uživati!
 
Zašto instrumenti i glazba s Anda toliko oduševljavaju svijet?
- Andski puhaći instrumenti u svom zvuku imaju jednu posebnu dušu. Mislim da ona ima nešto zajedničko s ljudskom dušom. Glazba s Anda je toliko jednostavna, ali i duhovna – ovisi kako gledate na to i kako se osjećate dok je slušate.
 
Koje sve utjecaje jazz danas prima?
Smatram da je jazz danas zaista internacionalan jer je inspiriran glazbom iz cijelog svijeta – od Južne Amerike, Indije, Europe, Afrike... Kvalitetno slušam sve vrste glazbe, a u posljednje vrijeme puno klasičnu glazbu. U njoj nalazim inspiraciju za skladanje, ali i za improvizaciju.
Miron Hauser ne dvoji da će koncert zadnjeg dana travnja biti posebna poslastica za publiku.
- Sigurno je rijetkost slušati solista koji svira sopran saksofon kao primarni instrument.  No najposebnije je to što je glazba Javiera Girotta bazirana na njegovim argentinskim korijenima, te ima jako puno tanga i milongi, a to je velika rijetkost u big band repertoaru – veli Hauser. 
 
Što vas veseli u programu?
Jako smo sretni što je Javier pristao svirati glazbu hrvatskih autora i to dobar dio  koncerta. Od onoga što sam mu ponudio, obojica smo smatrali da je najbolje da sve  skupa ostane u nekom mediteranskom i latinoameričkom štihu.
 
Što mislite o jazz koncertima ovoga proljeća u Maloj dvorani Lisinski?
Jazz koncerti su sve redom vrhunski odabir.  Mala dvorana Lisinski je, rekao bih, idealne veličine za zagrebačku jazz publiku, no pozornica je u akustičkom smislu veliki izazov za glazbenike. Lako se može dogoditi da su preglasni, jer na pozornici nije takav dojam, pa o tome moraju voditi računa. 
 
Gdje je hrvatski jazz danas?
Mislim da je jazz u Hrvatskoj danas na najvišem nivou ikad.  Vjerojatno zbog činjenice da su se mnogi glazbenici imali priliku školovati upravo za to. Mi smo prvi potomci pionira kao što su Miljenko Prohaska, Miroslav Sedak-Benčić, Boško Petrović, Davor Lorković... Oni su se na neki način školovali sami, a nama su danas dostupne čak četiri visoke škole za jazz na dva sata udaljenosti od Zagreba! 
 
Koje novije uspjehe biste izdvojili i što čeka Orkestar idućih mjeseci?
Nedavno smo dobili Porin za jazz album godine, a protekle tri godine i za jazz album, skladbu i izvedbu. Čak i Porin za pop album godine. No, pravim uspjehom smatram svirački nivo na kojem je orkestar danas. Svaki koncert je uspjeh! 
Čeka nas puno toga - još jedan sezonski koncert, Budimpešta, koncerti u Zadru, Splitu, Puli i Karlovcu, a naravno, tu je i nezaobilazni Zagreb Classic na Tomislavcu – podsjetio je dirigent.
 
Ulaznice za koncert 30. travnja, po pristupačnoj cijeni od 20 eura, dostupne su na blagajni Lisinskog i online na ulaznice.hr. Proslavite Međunarodni dan jazza uz ovaj poseban glazbeni susret!