Sjajan i neobičan bio je koncert „Puccini 100!“ u ciklusu 'Lisinski subotom' 30. studenoga, na kojem su I virtuosi del Teatro alla Scala i naša 28-godišnja, već međunarodno omiljena sopranistica Darija Auguštan, doživjeli ovacije pune Velike dvorane.
Ansambl koji čini vrhunskih 15 gudača iz orkestara Teatra alla Scala i Filharmonije della Scala nastupio je, zahvaljujući Lisinskom, prvi put s našom pjevačicom u počast Giacomu Pucciniju. Koncert je održan samo dan nakon stote obljetnice smrti velikog majstora, preminulog od zloćudne bolesti grla 29. studenoga 1924. u bolnici u Bruxellesu.
Neobičan, ali izvrsno pogođen bio je repertoar koncerta: gotovo nepoznat Puccini i sve što je ikad napisao za gudački kvartet, kao i 11 od ukupno 17 njegovih solopjesama. Naime, veliki se skladatelj vrlo rano odlučio za operu i nakon toga gotovo da iz njegova pera nisu izašli drugi glazbeni oblici.
Poslije koncerta, organiziranog u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu, uslijedio je razgovor Jane Haluze s Darijom Auguštan te dirigentom i voditeljem talijanskih gostiju Andreom Pecolom. Maestro je otkrio ono što nije znala ni Darija – da je Scala poslušala nekoliko hrvatskih sopranistica prije nego se odlučila baš za tu mladu članicu Opere zagrebačkog HNK. A Darija Auguštan svojim je lirskim sopranom zaista oduševila publiku.
U razgovoru nakon koncerta rekla je da jako voli Puccinija, za kojeg i njezina profesorica Snježana Bujanović-Stanislav sa zagrebačke Muzičke akademije smatra kako je „dobar za njezin glas“. Zato ne čudi da je Dariji i Virtuosima dovoljna bila, otkrila je pjevačica, samo „jedna i pol proba“.
Nastup je počeo „kronološki“. Čuli smo romancu Tebi, koju je Puccini napisao sa svega 17 godina, a potom njegov jedini gudački kvartet, u D-duru. Skladao ga je još kao student konzervatorija u Milanu. Za mali orkestralni sastav tu i ostale instrumentalne skladbe sa subotnje večeri obradio je maestro Pecolo. Melodiozan Kvartet u D-duru i druge Puccinijeve orkestralne skladbe publika je primila vrlo toplo, pa bi zaista bilo lijepo da se, kao i njegove solopjesme, češće nađu na koncertnim repertoarima.
Na obljetničkom koncertu čuli smo još Tri menueta za gudače (sva tri u A-duru), također mladenačko djelo, koje je skladatelj poslije upotrijebio u svojoj operi Manon Lescaut. Isto je i učinio i s motivima iz Krizantema, elegije za gudače u cis-molu. Puccini ju je napisao s 32 godine, potresen preranom smrću svojega prijatelja Amadea Savojskog, sina kralja Vittorija Emanuelea II, a poslije je našla mjesto u intermezzu Manon.
Nakon oduševljenog pljeska i dva bisa na kraju večeri za pamćenje, u predvorju Velike dvorane tražio se stolac više na razgovoru s umjetnicima.
„Srcem prvo biram Puccinija! Pjevala sam već Magdu u njegovoj Lastavici i Musettu u La Bohème, operu iz koje sam nastudirala i Mimì. Iako Puccinijevi likovi traže zrelost pjevača, ja se ne bojim“, rekla je vrlo skromna i srdačna Darija, kojoj osmijeh zadovoljstva nije silazio s lica.
U prosincu i siječnju čekaju je nastupi u Litvi i Francuskoj s velikom ulogom, Violetom u Verdijevoj Traviati, koju pjeva prvi put. Nju će krajem sezone pjevati i u svojem matičnom kazalištu u Zagrebu.
„Dugo nisam toliko uživala kao večeras“, zaključila je mlada primadona. Sudeći po dugim, toplim aplauzima, s njom se složila i vjerna publika Lisinskog subotom.
„Tko bi rekao da Puccinijeva godina, stogodišnjica smrti, može u Zagrebu završiti tako lijepo i neobično.“ (Jagoda Martinčević, Sedam dana glazbe)
Kritičarka ističe da se Zagreb, za razliku od brojnih kazališnih kuća u svijetu, odlučio za mnogo manje poznati Puccinijev izričaj pozvavši u ciklus Lisinski subotom ansambl I virtuosi del Teatro alla Scala i jednu od naših najmlađih pjevačkih zvijezda, Dariju Auguštan. Pohvalila je i goste i našu pjevačicu, pogotovo njezinu vokalnu izražajnost.
„...a ona je velika i vrlo dragocjena jer živi sa svakom riječi, gotovo se igrajući brojnim nijansama odnjegovane tehnike, finim pijanima i prijelazima, lijepim fraziranjem, zvonkim visinama, uvjerljivom i sadržajnom interpretacijom.“ (Jagoda Martinčević,
Sedam dana glazbe)
foto: Tomislav Jagar