Novosti

2. prosinca 2025.

„Virtuozni Merčep zvučao je kao da ima deset ruku“

Koncert u ciklusu Lisinski srijedom pokazao je da i suvremena glazba može biti itekako dopadljiva te privući mnogo publike. Najzaslužniji za to bili su Filip Merčep i 537collective, ustvrdila je Alenka Bobinsky na portalu Glazba.hr, uz naslov 'Oživljene grafike i maštovita izvedba'.
 
Kritičarka je izrazila oduševljenje nastupom u Lisinskom našeg svjetski priznatog udaraljkaša i njegova trija, u kojem su i nizozemski bubnjar Boy van Ooijen i slovenski gitarist Luka Batista. Glazbenici su se upoznali na studiju u Amsterdamu te razvili suradnju koja uključuje sviranje, komponiranje, programiranje i vizualne umjetnosti.
 
Među najboljim udaraljkašima Europe
„Luka Batista se u srijedu bavio svjetlima, Van Ooijen svirao je bubanj u dvjema kompozicijama, a težište programa bilo je na Filipu Merčepu, glazbeniku koji se talentom, neiscrpnom energijom i neutaživom glazbenom znatiželjom uvrstio među najbolje hrvatske, ali i europske udaraljkaše“, napisala je Alenka Bobinsky.
Koncert je otvoren Merčepovom skladbom What’s Wrong with Wolfie za vibrafon i elektroniku, koja uz obilje ritmova, harmonija i zvučnih boja otkriva koliko je moguće procesirati zvuk vibrafona, nastavila je muzikologinja.
Opisujući izvedbe, za CmdShift1 za vibrafon, bubnjeve i elektroniku istaknula je da je to djelo Digital Twin Dua koji čine Merčep i Van Ooijen. „Fokus dvojice udaraljkaša bio je, naravno, na polimetriji te su izgradili kompleksne i raznolike ritmičke strukture koje se stalno nadograđuju i tvore hipnotičku cjelinu, prividno statičnu, ali ispod površine punu života uz neprekinuti puls dvojice sjajnih izvođača.“
 
Svjetla programirana na svirku
Kod skladbe Rebonds A Iannisa Xenakisa navela je, uz ostalo, da je virtuozni Filip Merčep zvučao kao da ima deset ruku dok je neumorno otkrivao nove i nove slojeve glazbe te gradio Xenakisovu impresivnu strukturu, praćen svjetlima programiranima da reagiraju na njegovu svirku.
Velocities Josepha Schwantnera klasično je djelo za marimbu koje u prvi plan stavlja izvedbene i kolorističke mogućnosti instrumenta, ali i tehničku pripremljenost izvođača. Merčepova je tehnika neupitna, a muzikalnost kojom je izveo zahtjevnu skladbu bila je ponovno naglašena raznolikim svjetlima koja su se stapala s tonskim bojama marimbe“, ocijenila je Alenka Bobinsky i nastavila:
 
Uzbudljiv audiovizualni doživljaj
Dubravko Detoni je Grafiku 4 napisao 1971. za vrijeme studija kod Witolda Lutosławkog. Sastoji se od 22 grafike, a skladatelj se rukovodio idejom da ih izvođač interpretira kako god želi. 537collective izabrao je pet grafika, u izvedbu je uključio elektroniku, a računalo je programirao tako da prepoznaje različite oblike i mapira ih na zvuk. Maštovita Merčepova vibrafonska izvedba oživjela je grafike projicirane na platnu na pozornici i stvorila uzbudljiv te jedinstven audiovizualni doživljaj“.
Snažno je pohvalila i djelo Snare, you there? za mali bubanj, elektroniku i video Gordana Tudora.
 
Bravure na bubnju
„Skladba je to koju Merčep često i rado izvodi nakon praizvedbe na Muzičkom biennalu Zagreb 2023. godine. Nije ni čudo, jer riječ je o odličnoj i privlačnoj kompoziciji koja ostavlja jak utisak na slušatelje, a za čiju je izvedbu potreban stupanj vještine kakav posjeduje malo koji udaraljkaš. Promatrati savršenu preciznost Merčepovih bravura na bubnju bilo je toliko fascinantno da smo pred kraj izvedbe jedva primijetili prekid videoprojekcije, koja je sastavni dio djela“, podvukla je Alenka Bobinsky.
Za skladbu Frenzy Srđana Dedića smatra da je u Filipu Merčepu našla idealnog interpreta, dok je atraktivnom kompozicijom nazvala završnu B7 Digital Twin Dua, koju je Merčep najavio riječima „nakon Dedićeve kompozicije, ovo možemo nazvati samo pjesmom“.
„Nakon gotovo sat i pol neprekidnog vrhunskog Merčepovog sviranja od oduševljene bi publike bilo nepristojno da je tražila još i dodatak“, duhovito je primijetila kritičarka.
 
foto: Tomislav Jagar