Novosti

14. travnja 2025.

„Za umjetnika je dobro da mijenja zemlje i gradove“, rekao je toplo pozdravljeni dirigent Markus Poschner

„Lisinski je prilično velika dvorana, a kontakt s publikom je ipak intiman“, složili su se maestro i pijanistica Julijana Avdejeva, ispraćeni u subotu burnim pljeskom zajedno s Orkestrom Talijanske Švicarske.
 
Svoju 90. obljetnicu Orkestar Talijanske Švicarske iz Lugana proslavio je i mini turnejom proteklih dana: koncertima u Münchenu, Luganu i Zagrebu. U ciklusu Lisinski subotom proteklog vikenda oduševio je publiku atraktivnim repertoarom.
 
Ovacije svjetski priznatoj pijanistici
Ruska pijanistica s minhenskom adresom, Julijana Avdejeva, zaslužila je ovacije za Koncert za glasovir i orkestar u b-molu Petra Iljiča Čajkovskog. Kao dodatak odsvirala je Chopinov Preludij br. 15, popularne „Kišne kapi“.  
Čajkovskijev koncert bio je uokviren uvertirom Koriolan op. 62 Ludwiga van Beethovena i zanimljivom Devetom simfonijom u Es-duru, Dmitrija Šostakoviča.
 
Šef dirigent Orkestra, Markus Poschner, rodom iz Münchena, ove se godine oprašta od orkestra koji je vodio proteklih deset godina. Na pozornici je čak izostavio frak kako bi se, vjerojatno, osjećao slobodnije u klasičnom odijelu.
Mnogo zanimljivosti o djelima i izvođačima publika je doznala na ponovno jako dobro  posjećenom razgovoru s umjetnicima koji je vodila muzikologinja Bojana Plećaš Kalebota.
 
„Prvi koncert u mom životu“
- Lisinski je prilično velika dvorana, ali ipak je kontakt s publikom intiman - složili su se i dirigent Poschner i solistica Avdejeva, koja se prisjetila svog gostovanja u Lisinskom 2012. sa Simfonijskim orkestrom HRT-a, kad je svirala Drugi Chopinov klavirski koncert u f-molu.
- Popularni „b-mol“ koncert Čajkovskog prvi je koncert koji sam čula u životu i prati me cijeli život – nastavila je o aktualnom repertoaru rođena Moskovljanka koja je studirala u Zürichu, a živi u Münchenu i dodala:
- Drago mi je da s maestrom Poschnerom dijelim viđenje te skladbe!
 
A maestro je u subotu prvi put bio u Dvorani Lisinski. Pohvalio je rezonantnost Velike dvorane i odličan zvuk koji čuju glazbenici na pozornici.
 
„Tri skladbe s koncerta povezuje crvena nit“
- Ova tri večerašnja djela, nastala u razmaku od stoljeća i pol, povezuje jedna crvena nit. To je borba njihovih autora. Borba je to i za humanost i za ono što danas zovemo ljudskim pravima. Sve su to vrlo osobna djela: Beethoven se borio s establishmentom, Čajkovski s vlastitim unutarnjim previranjima, a Šostakovič, koji je često bio „na ledu“ u sovjetskoj eri, kroz Devetu simfoniju izrekao je protest protiv svega nehumanog, a posebno rata. Ruski majstor puno je toga rekao „između redaka“ – ističe Poschner.
 
Nakon pobjede na Chopinovu natjecanju 2010. godine, za koju je Julijana Avdejeva u subotu rekla da joj sve još uvijek izgleda kao san (bila je tek četvrta žena laureatkinja!), ta je pijanistica napravila odmak od Chopina - već i za samo natjecanje morala je pripremiti isključivo njegova djela, kako nalažu propozicije.
- Poslije sam se opet vratila Chopinu i stalno otkrivam dubinu njegove glazbe – nastavila je.
 
Putovanje s kasnim Chopinom
Tako je lani snimila album Chopin: Voyage sa Chopinovim kasnim skladbama i to na glasoviru na kojem je snimao i Vladimir Horowitz.
- Isprva sam mislila da će mi na snimanjima nedostajati adrenalin s nastupa pred publikom, ali promijenila sam mišljenje, ponajviše snimajući s velikim violinistom Gidonom Kremerom, ali i zbog velike pomoći mojeg majstora tona – otkrila je.
 
A tajnu uspjeha 90-godišnjeg Orkestra Talijanske Švicarske maestro Poschner je ilustrirao opisom svojega rada s njim.
- Naporno radimo, ali što je najvažnije, vjerujemo si, kao obitelj smo. No, mi umjetnici nikad ne smijemo stati, dobrodošle su nam promjene. Zato ove godine odlazim, što će sigurno dati novi impuls i orkestru i meni. Za umjetnika je dobro da mijenja gradove, zemlje, pa i kontinente – smatra.
 
Naime, od iduće sezone on će biti šef dirigent dvaju orkestara: ORF Bečkog radijskog simfonijskog orkestra i orkestra Utah Simphony, jednog od deset najvećih u SAD-u.
- Tu je i moj rad s Brucknerovim orkestrom iz Linza, a posebno sam ponosan što sam s njim i s Bečkim radijskim simfonijskim orkestrom snimio sve Brucknerove simfonije, i to sve njihove inačice! Naime, veliki je majstor radio nove verzije u kojima je čak mijenjao čitave stavke i to naše trogodišnje snimanje zaista je bio velik pothvat – naglasio je.
 
Sve inačice Brucknerovih simfonija na 18 CD-ova
Riječ je o setu od čak 18 CD-ova u povodu lanjske 200. godišnjice Brucknerova rođenja, za izdavačku kuću Capriccio.  
Kao velik stručnjak za tog austrijskog majstora simfonije, Poschner je rekao da  suvremenici nisu uvijek dovoljno cijenili Brucknera jer su njegove simfonije, opsegom i kompleksnošću, vjerojatno bile prevelik zalogaj za njih.
- Danas na tome radim kao znanstvenik ili kao arheolog – „kopam“, otkrivam, skidam slojeve i tražim izvorno autorovo viđenje. Rado kažem da svakom djelu, bilo kojeg majstora, treba pristupiti uz pitanje što je prethodilo prvoj stranici partiture – poentirao je.
 
Julijana Avdejeva popularizira glazbu i kroz svoju online platformu #YuliannasMusicalDialogues na kojoj, u kratkim clipovima, svira ulomke nekog djela i tumači svoje viđenje skladbe. Počela je s tim u doba pandemije, objasnivši Bachov Dobro ugođeni klavir. Sada radi na 24 preludija i fuge Dmitrija Šostakoviča, op. 87.
 
Šostakovičev ciklus uz 50. obljetnicu
- Ove godine obilježava se 50 godina od njegove smrti pa sam pripremila jedinstven program, njegov klavirski ciklus 24 Preludija i fuge, inspiriran Dobro ugođenim klavirom – objasnila je.
Izvest će ih od Berlina i Barcelone do Tokija, Pekinga, Kanade, Češke i Švicarske te na Šostakovičevom festivalu u Leipzigu, u svibnju ove godine. Tijekom ljeta će ih i snimiti.
Radi i na djelima Béle Bartóka, Sergeja Prokofjeva...
- Blagoslov je, ali i prokletstvo nas pijanista što imamo na raspolaganju toliko literature za naš instrument – zaključila je s osmijehom.
A na završno pitanje o uspjehu kao takvom, nadovezao se i Marcus Poschner:
- Za mene je uspjeh navečer leći s mirom u srcu.
 
 
foto: Tomislav Jagar