Novosti

11. travnja 2025.

Julijana Avdejeva: „Jako se veselim ponovnom nastupu pred vrlo srdačnom publikom Lisinskog“

Uoči svog drugog nastupa u Zagrebu, na kojem će izvesti svoj najdraži Čajkovskijev koncert, ruska pijanistica otkrila je da se itekako dobro sjeća onog prvog, 29. prosinca 2012., na Dan dvorane Lisinski.
 
„Pamtim svečano ozračje, vrlo srdačnu i toplu reakciju publike i jako se veselim ponovnom nastupu u Zagrebu“, rekla nam je umjetnica koja 12. travnja nastupa u ciklusu Lisinski subotom uz Orkestar Talijanske Švicarske iz Lugana pod ravnanjem Markusa Poschnera.
 
Pobjednica velikog natjecanja
Tada je Avdejeva, kao pobjednica Chopinova natjecanja 2010., svirala Chopinov Drugi koncert u f-molu. Da se svih ovih godina nije zasitila Chopina, dokazuje i njezin prošle godine objavljeni album 'Chopin Voyage', koji je posvetila djelima s kraja skladateljeva života i stvaranja.
 
„Mislim da se nemoguće zasititi Chopinove glazbe, koja je jedinstvena. Kod njega nema nijedne suvišne note, a pokriva cijeli kaleidoskop svih ljudskih emocija. Uvijek se iznova divim majstorstvu svake njegove note i neprestano otkrivam nove stvari, a na snimanju posljednjeg albuma dodatno mi je nadahnuće bila prilika da sviram na klaviru na kojem je snimao i veliki Vladimir Horowitz“, govori Avdejeva, koja će ovog puta zagrebačkoj publici svirati vjerojatno najpopularniji klavirski koncert svih vremena, onaj u b-molu Petra Iljiča Čajkovskog.
„Taj je koncert i meni najdraži, možda i zato što sam ga prvog čula i upamtila još kao dijete. Slušala sam ga jako puno, osobito prateći natjecanja Čajkovski u Moskvi. Veličanstveni početak skladbe uvijek me podsjećao na raskošan bal iz Onjegina, ali i na radost obiteljskih proslava iz mog djetinjstva“, kaže pijanistica o slavnom djelu.
 
Avdejeva, kako nam je rekla, već 16 godina živi u Münchenu, ali uvijek ima pomalo osjećaj povratka kući i kada dolazi u Švicarsku, pa i kada svira sa švicarskim orkestrom. Naime, nakon što je u Moskvi završila glasovitu specijalnu glazbenu školu Gnjesin, umjesto na moskovski Konzervatorij Čajkovski ona se sa 17 godina upisala na Visoku školu umjetnosti u Zürichu.
 
„Provela sam tamo šest divnih godina studirajući kod profesora Konstantina Šerbakova, zbog kojeg sam i otišla u Švicarsku, učeći novi jezik i novu kulturu i sklapajući divna prijateljstva za cijeli život, a bilo je to i uzbudljivo vrijeme osamostaljivanja, napuštanja obitelji. Zaista sam na poseban način emocionalno povezana sa Švicarskom i zbog toga još sretnija na turneji s divnim orkestrom iz Lugana“, kaže Avdejeva.
 
Orkestar će u Zagrebu koncert početi Beethovenovom Uvertirom Koriolan, a u drugom dijelu na programu je Deveta simfonija Dmitrija Šostakoviča. Šostakovič je i jedan od četvorice skladatelja čija je djela Avdejeva odabrala za svoj album 'Resilience' (Otpornost), objavljen 2023. godine.
 
Inspiracija za Polanskog
„Ideju za album 'Resilience' dobila sam kada me obitelj Władisława Szpilmana pozvala da sviram na njegovu klaviru u Varšavi tijekom pandemije u rujnu 2020. Kućni klavir pijanistu je najbliži prijatelj kojem povjerava svoje najdublje osjećaje i misli i zato sam bila duboko dirnuta čim sam dodirnula Szpilmanov klavir. Njegov lik i sudbina, način na koji je kao Židov preživio Holokaust skrivajući se u ruševinama okupirane Varšave, po čemu je Roman Polanski snimio film “Pijanist”, sve me je to fasciniralo i željela sam se i kroz njegovu glazbu suočiti još dublje s izazovima i tragedijama koje nas okružuju i u ovo naše vrijeme. Glazba nas ujedinjuje, podsjeća na ideale i vjerojatno samu svrhu ljudskog postojanja“ zaključna je poruka velike umjetnice u razgovoru koji je vodila s glazbenim novinarom Branimirom Pofukom.
 
Izvor: Večernji list, Branimir Pofuk
foto: Maxim Abrossimow